navstevnost z katalogu vs. vyhledavacu (bylo: Umisteni odkazu ve strance s ramy)

From: Marek Prokop (mprokop@prokopsw.cz)
Date: 15. 08. 2003, 11:52 CEST


fedor@parfum.cz [SMTP:fedor@parfum.cz] napsal:

> Nejvíce lidí, když už vyhledává, zvolí na prvním
> místě katalog (Seznam, Centrum, apod.)

Ano, to je pravda. Postupne se to ale meni. Zalezi samozrejme 
take na oboru, ale odhadoval bych, ze ten pomer hledani katalog 
: fulltext bude u nas v prumeru tak 70:30 (z poctu navstev; z 
poctu uzivatelu si to odhadnout netroufam).

> A nejlepší, možná i nejrozšířenější, vyhledávač
> u nás je ..jedna paní povídala..

V tom se naprosto shodneme. Mimochodem (omlouvam se, ze s tim 
zase otravuju), vubec nejvetsi slabinu ramu vidim prave zde -- 
nelze se snadno odkazat na konkertni dokument, tudiz ho nejde 
zalinkovat, nejde poslat odkaz emailem, nejde ho doporucit, 
nejde se o nem poradit s manzelkou, obchodnim partnerem, atd. 
Osobne jsem uz mnohokrat koupil nekde jinde jen proto, ze jsem 
na puvodne vybranou nabidku (v ramech) nemohl poslat odkaz tomu, 
pro koho jsem to kupoval.

> Vůbec mě nenapadne chodit přes vyhledávače.
> Když chci něco koupit, tak jdu na Seznam (tam
> může být Google důležitý). Když nemohu něco najít,
> jdu na Jyxo. Na Google jdu minimálně, spíše ze
> zvědavosti, jak si vede můj web. Dobré by bylo vědět,
> jestli tímto patřím k menšině nebo většině

Určitě patříte k většině. Jak jsem ale psal už dříve, poměry 
nejsou důležité. Důležité je, že každý zdroj návštěvnosti má 
určitou část unikátních návštěvníků. Jsou lidé, kteří portálový 
katalog nenavštíví, jak je rok dlouhý. I kdyby jich bylo málo 
(jako že není), tak je stejně škoda na ně nedosáhnout -- jsou to 
potenciální *noví* zákazníci a jak známo, nový zákazník má o 
dost větší cenu než starý (z pohledu nákladů na získání).

Pak je tu ještě pár dalších aspektů:

1) Uživatelé fulltextových vyhledavačů bývají zkušenějšími 
uživateli Internetu, než ti z katalogů. To má své výhody i 
nevýhody. Mezi výhody patří to, že zkušenější ochotněji na 
Internetu nakupují a komunikace s nimi ji řádově levnější. 
Nevýhodou je, že jim nečiní problémy hledat a porovnávat a pokud 
na Webu existuje výhodnější konkurenční nabídka, provděpodobně 
ji najdou.

2) Návštěvnost z fulltextových vyhledavačů je lépe cílená, a to 
tím víc, čím konkrétnější frázi uživatel použil pro hledání. 
Rozdíly v konverzním poměru pak bývají v násobcích celých čísel. 
V tom je ostatně podstata vyvážené architektury webu z pohledu 
SEO -- na obecné stránky výše ve struktuře chodí hodně lidí a 
nakupují málo, na konkrétní stránky níže ve struktuře chodí málo 
lidí a nakupují hodně (zjednodušeně řečeno).

Zdraví,

Marek Prokop
* Novinky pro webove autory: http://www.sovavsiti.cz/weblog/ *



This archive was generated by hypermail 2.1.3 : 15. 08. 2003, 13:59 CEST