RE: zaruky v SEO (bolo: Pet nejvetsich lzi SEO konzultantu)

From: Marek Prokop (mprokop@prokopsw.cz)
Date: 26. 11. 2003, 02:37 CET


Bohm-Klein Karol [SMTP:seo.nawebu.cz@adwantage.sk] napsal:

> Pre ucely SEO staci IMHO zaruka v podobe vyssej
> navstevnosti (to je primarna uloha SEO podla mna;
> vyssie CR  uz prerasta trochu cez oblast
> SEO a zavisi od samotneho webu a ucelu).

Nesouhlasím s tím, že primární úlohou SEO je vyšší návštěvnost. Konverzní 
poměr s tím jde ruku v ruce. Klidně vám pomocí SEO zvýším návštěvnost na 
trojnásobek, ale prodej ani o korunu. Budete ochoten za takovou službu 
platit?

Na druhou stranu máte pravdu, že na konverzní poměr má vliv i mnoho jiných 
faktorů, na SEO zcela nezávislých. I tak se asi shodneme na tom, že 
primární cíl SEO je zlepšit obchodní výsledky webu a nikoli hrubý objem 
návštěvnosti.

> ako casto ste ochotni platit za sluzby, pri ktorych
> vam poskytovatel sluzby povie, ze vysledky su
> neiste, nemoze vam dat ziadnu zaruku,...

Problém je asi v tom, že na SEO nahlížíte jako na technickou disciplínu. 
Zkuste na něj nahlížet jako na reklamu a položte si tu samou otázku znovu: 
Jak často jsou firmy ochotny platit za reklamu v televizi, v novinách, na 
billbordech, atd., když jim poskytovatel té reklamy nedá záruku, že se jim 
zvýší prodej jejich pracího prášku? Odpověď je myslím jasná -- vždy.

Tím ovšem nechci říci, že je to správné. Jen mi není jasné, proč by SEO 
mělo být výjimkou, když u každé jiné reklamy uvažují firmy zcela 
iracionálně, reklamní rozpočty sestavují od oka a o výsledky se prakticky 
nezajímají.

> Otazka do plena - ake "zaruky" teda poskytujete?

Většinou žádné, ale zároveň se snažíme důsledně vést klienta k tomu, aby 
si obchodní výsledky SEO vyhodnocoval a ověřoval ROI. Když se něco nedaří, 
je to impuls ke změnám, od drobného ladění po změny zásadní. Po čase se 
vždy dostaneme na dobrou návratnost a klient nemá důvod nějaké záruky 
chtít. Když naopak vidíme, že vzhledem k povaze projektu nelze rozumné 
návratnosti dosáhnout, sami navrhneme klientovi jiné metody než SEO, nebo 
s ním spolupráci ukončíme.

Zdraví,

Marek Prokop
* Novinky pro webove autory: http://www.sovavsiti.cz/weblog/ *



This archive was generated by hypermail 2.1.3 : 26. 11. 2003, 02:48 CET