Re: Klikání na pozice (bylo: Vhodna klicova slova)

From: Marek Prokop <mprokop (zavinac)>
Date: 11. 03. 2004, 00:27 CET
Lukáš Kunc napsal(a):
> Ano, ano, stokrát ano. Přesvědčil jste mě. CTR nemá smysl počítat
> pro odkaz, ale pro dvojici (odkaz; dotaz), to jest odkaz ve
> výsledcích vyhledávání (včetně snippetu) a dotaz použitý pro
> vyhledávání.

> Takže máme:
> P("přijde  přes frázi A") = P("použije frázi A") * P("klikne na pozici
> X") * P("zaujme ho náš odkaz za předpokladu, že hledaná fráze je A")

Sice se už blížíme, ale myslím, že to stále ještě není tak jednoduché.
Ono totiž ještě záleží na dvou dalších věcech -- povaze hledané fráze
a kontextu ostatních odkazů. Vysvětlím.

Jsou dotazy, které uživatel klade se záměrem získat více odkazů a více
jich prověřit. Typický případ je přesný název určitého výrobku, často
ještě doplněný sloven naznačujícím vůli výrobek koupit (v angličtině
např "buy", v češtině třeba "kč" nebo "cena").

V takovém případě chce uživatel zřejmě výrobek koupit a chce si vybrat
z prvních několika obchodů, kde to koupí nejvýhodněji. Proto skoro
vždy klikne na všechny odkazy z první stránky, které vypadají jako
obchody a tyto odkazy tedy budou mít stejné či velmi podobné CTR,
nepříliš závislé na pozicích.

Pak jsou ale i jiné typy dotazů, u kterých uživateli stačí první
uspokojivý výsledek. V komerční sféře se jedná o třeba služby, které
jsou vždy nějak unikátní a obtížně se navzájem porovnávají (třeba
webdesign). Častější je to ale u čistých informací (kdy se narodil
Karel IV asi nebudu ověřovat na pěti různých stránkách). Pak má pozice
na CRT mnohem větší vliv než u prvního typu.

Stále ale hovoříme o pozici vůči ostatním konkurentům. Když se mezi
konkurenty zamíchá něco, co je vůči dotazu ve smyslu, v jakém ho
uživatel kladl, irelevantní, váha pozic se odpovídajícím způsobem
posune.

A pak je tu další věc, že váha všech těchto vlivů je spojitá. Např.
popisek odkazu není jen dobrý a špatný, resp. relevantní či
irelevantní, ale je k ničemu, skoro k ničemu, možná k něčemu, snad k
něčemu, asi k něčemu, ..., atd. Opět to jde krásně testovat na AdWords
-- při stejné pozici, stejném dotazu a stejném kontextu jde jen
změnami textu odkazu "posouvat" jeho CTR od méně než 1 % po více než
5 %.

Zdraví,

Marek Prokop
Received on Thu, 11 Mar 2004 00:27:28 +0100

This archive was generated by hypermail 2.1.8 : 11. 03. 2004, 00:28 CET