RE: e-shop duplicitní odkazy

From: Marek Prokop <mprokop (zavinac)>
Date: 24. 08. 2006, 10:44 CEST
> From: Richard Marvan [mailto:richard.marvan@techline.cz] 
> Sent: Thursday, August 24, 2006 9:29 AM
> 
> 1) často na e-shopech vídám že v seznamu zboží je odkazem na 
> detail jednak fotogorafie, jednak název zboží, a pak ještě 
> slovo "detail". Čili tři odkazy. Sám bych nejradši měl jen 
> odkaz "detail". Vím však že z pohledu SEO je lepší když je 
> odkazem "název zboží". 

Název zboží není lepší odkaz jen z pohledu SEO, ale i z pohledu
použitelnosti. Jedno ze základních pravidel navigace říká, že
text odkazu by měl být co nejkonkrétnější a dostatečně
jednoznačný i mimo kontext, ve kterém je umístěn. Slovo "detail"
toto pravidlo zcela jistě nesplňuje.

U delších bloků v seznamů (galerii) je však vhodné uvést odkaz na
detail jak na začátku, tak na konci bloku, a vůbec je dobré, když
je "klikací" plocha co největší. Z tohoto pohledu může být
použití slova "detail" na konci bloku přijatelným kompromisem
(pokud není lepší řešení).

> Není však použití všech 3 odkazů zavádějící...

Dobrá otázka. Z pohledu použitelnosti by více různých odkazů
směřujících na stejné místo opravdu mohlo být zavádějící. Je však
úkolem vzhledu a textů, aby tomu tak nebylo.

> ...a dokonce penalizovatelné ? 

Penalizovatelné v jakém smyslu? Vyhledavačem? To určitě ne. Kdyby
vyhledavače vyřazovaly weby za horší než vynikající informační
architekturu, nic by v nich nezůstalo.

> 2) e-shopy mají většinou vlevo menu, pominu-li javascriptové 
> rozbalování, tak často bývá po rozkliknutí vidět jen první 
> úroveň vnoření. Avšak většinou má kategorie další a další 
> podkategorie, které jsou již viditelné nad seznamem zboží. I 
> tak však první úroveň rozkliknutí je vlastně zase duplicitní, 
> jednak je odkazy vidět vlevo po rozkliknutí první úrovně, a 
> druhak ty samé odkazy (podkategorie) je vidět v pravo od menu 
> nad seznamem zboží. (velmi častý jev). a de facto je to opět 
> duplicita, nebo se pletu? (doufám že jste mé vysvětlení
> pochopili.:-)

Rozsáhlá nekontextová navigace je z pohledu informační
architektury většinou nevhodná a obvykle se negativně projevuje
jak na výsledcích stránek ve vyhledavačích, tak na jejich
konverzní schopnosti.

Zdraví,

Marek Prokop
Received on Thu, 24 Aug 2006 10:44:01 +0200

This archive was generated by hypermail 2.1.8 : 24. 08. 2006, 10:43 CEST