Re: Google.cz, MSN.cz/Live.cz vs. Seznam.cz, Centrum.cz, Atlas.cz

From: Dušan Janovský <janovsky (zavinac)>
Date: 30. 10. 2006, 16:09 CET
Zdravím konferenci,

posílám pár svých reakcí na měření příchodů z českých vyhledávačů:

> Co myslíte tím českým trhem? Počet hledání v češtině? Počet
> českých uživatelů? Počet hledání končících na stránkách v ČR?
>
> To třetí přibližně monitoruje Toplist:
>
> http://toplist.cz/global.html

Toto měření, jak už zmínil Michal Illich, má dost nevýhod, zejména
protože je bráno pouze pět "nejlepších" "vyhledávačů" a některé jsou
rozdělené podle druhu služby (Seznam) nebo domény (Google). Tím pádem
třeba Atlas nemá šanci dostat se do prvních pěti.

Z těchto velmi nepřesných čísel existuje jejich ještě méně přesný agregát:
http://vyhledavace.chose.cz
který prostě průměruje čísla, která byla ten který den na
toplist.cz/global.html k nalezení. Čísla jsou to pak zajímavá, ale
hrubě chybná.

Mrkněte ale jinam. Mně osobně přijde zajímavější jiný údaj z Toplistu,
totiž graf podílů vyhledávačů a katalogů:
http://history.toplist.cz/stat/?a=history&type=4

Důležité je zde zmínit měřítko těch čísel. Zatímco na
toplist.cz/global.html je 100 % počet všech návštěv (a lze si tedy
udělat obrázek, kolik návštěv můžu čekat z jakého zdroje), na
http://history.toplist.cz/stat/?a=history&type=4 je 100 % jiný údaj,
totiž počet všech návštěv, u kterých lze jejich referer přiřadit k
nějakému "vyhledávači", který Toplist zná. Tím se dají vysvětlit
jednak různé hodnoty čísel, jednak různé zuby v onom grafu, kdy
Toplist zpočátku neznal katalog Seznamu a pak jeden čas neznal
Google.cz. Možná stále nezná nějaké důležité vyhledávače.

>
> a příležitostně i Navrcholu.

Navrcholu už podobnou studii neudělalo více než rok. (Mně je to osobně
líto, protože by se ukázalo, jak hodně Seznam s vyhledáváním, o které
se starám, posílil. Omlouvám se za ješitnou poznámku.) U Navrcholu
ovšem bývá problém v tom, že to počítá ze vzorku, ve kterém je hodně
anglických stránek (Toplist svou kategorii "Anglicky" do průměrů
nezahrnuje.)

Ještě musím upozornit, že počet návštěv přicházejících z vyhledávačů
nemusí být nejlepším kritériem pro používanost vyhledávače. Osobně se
domnívám, že třeba Centrum má více uživatelů, než by naznačoval jeho
podíl na Toplistu (osm až desetkrát méně než má Seznam). Ale jak jsou
na Centru nastaveny extrémně vysoké váhy pro katalogové popisky, tak
uživatelé spíše proklikávají na stránky firem, které s menší
pravděpodobností obsahují měřící tečku Toplistu nebo Navrcholu. Nemám
pro to ale žádný podklad. Příchody z refererů také nemusejí souviset s
kvalitou. Je možné, že lidé na kvalitnějším vyhleádávači klikají méně,
protože rychleji najdou to, co hledají. Možné ale je také to, že je to
opačně -- kvalitnější vyhledávač dá zajímavější výsledky, takže
uživatelé více klikají. Nikdo neví.

Zpět k původnímu dotazu. Provozovatelům stránek podle mě pro
posuzování důležitosti vyhledávače stejně nezbývá jiné kritérium než
počty potenciálních příchodů (tedy čísla a grafy probírané výše).
Počty hledaných dotazů nejsou zveřejňované (stejně by se nedaly
ověřit) a údaje o návštěvnosti českých serverů jsou podle mě jenom
takové marketingové hry. Jsem rád, že je Google nehraje a hrát nebude.

Yuhů
Received on Mon, 30 Oct 2006 16:09:07 +0100

This archive was generated by hypermail 2.1.8 : 30. 10. 2006, 16:12 CET