Re: PageRank (GPR)

From: Tomas Kapler <kapler (zavinac)>
Date: Fri, 30 Mar 2007 13:13:37 +0200
Debata začala tak, že byl dotaz kdy se konečně aktualizuje GTPR,
následně odpověď od někoho, že to je stejně nedůležitý parametr,
následně že je moc důležitý a následně jsem se přidal já ;)

Celá pointa mého tvrzení je v těch dvou na prvních pohled si
odporujících tvrzeních "Když budu dělat
 dobře svou práci tak poroste. Ale to že poroste neznamená, že jsem
dělal dobře svou práci." K pochopení tohoto rozporu je třeba znát co
je příčina, co důsledek, a co nepřímo související děj. Případně také
ještě množiny a průnik množin ;)

Snažil jsem se to trochu vysvětlit, zkusím ještě jednou.
Cílem webů je přímé či nepřímé zvýšení tržeb (mínus výjimky ala domácí deníčky)
SEO, tj. čistě "optimalizace pro vyhledavače" je (můj odhad napříč
odvětvími a může se u různých odvětví násobně lišit) zhruba 20 %
úspěchu pro dosažení cíle
Zbylých 80% je o přeměnění prvních pozic ve vyhledavačích na maximum zákazníků
SEO se skládá z mnoha věcí, jedna z nich (řekněme s důležitostí 25 %)
jsou zpětné odkazy
Tj. zpětné odkazy tvoří 5% (25 % z 20 %) z cíle
U zpětných odkazů se sleduje
  a) jejich počet
  b) počet odkazů na stránky stránek ze kterých je odkaz
  c) relevance všech těchto stránek ve vztahu ke klíčovému slovu
   d) relevance odkazu ve vztahu ke klíčovému slovu
  e) spousta dalších věcí, které možná tušíte, možná ne

Pagerank je hodnota, která je počítána z a) a b), nijak ale nezahrnuje
c), d) a e)

Jestliže je tedy celkový dopad zpětných odkazů na cíle zákazníka 5 %,
tak z toho je a) a b) třeba 1 procentní bod, či chcete-li 1:20 ze SEO
podílu. A to je důležitost Pageranku

Pagerank ovšem != Google Toolbar Pagerank
  1. je to historická hodnota a stejně jako můžete za pár minut změnit
a) a b), tak během okamžiku můžete změnit Pagerank (až to vše
vyhledavač navštíví), ale GTPR to neovlivní několik měsíců
  2. je to hodnota na některém ze serverů, který ale s velkou
pravděpodobností není google.cz, a tak stejně jako se občas výrazně
liší hledání v AJ na google com a hledání na google.cz, tak stejně tak
se zmenšuje význam GTPR pro hledání na českém google
  3. GTPR je hodnota Google, který má v průměru 25 % na vyhledávání v
ČR. Takže i kdybych pominul body 1. a 2., tak význam GTPR pro cíle
zákazníka je 0,25 %, resp. 1,25% z práce SEO. Takže vysvětlovat si
GTPR jako důkaz kvalitní SEO práce (či dokonce online marketing práce)
je jako vysvětlovat si globální oteplování prděním savců. A souvislost
GTPR resp. bodů a) a b) s dopadem třeba na Seznam může být 0 až 100 %,
klidně můžu mít web s GTPR 10 a seznam ho z mnoha příčin ani nebude
znát, případně bude mít Srank blížící se nule, či pozice zcela mimo, a
stejně tak naopak znám mnoho webů s předními místy na seznamu a s
katastrofálními výsledky na google (opět je několik možných příčin)

Nějak důkladně sledovat GTPR je tedy nedůležité. Je mi a všem mým
zákazníkům (nejsou-li špatně informování, pak jim to musím vysvětlit)
zcela jedno, jestli jim poskočil ze 4 na 6. Co jim však jedno není,
jestli jsou na 1. nebo 15. místě v klíčových vyhledavačích na klíčová
slova (protože to má jasně měřitelný a prokazatelný dopad), není jim
jedno, kolik mají návštěvníků a není jim jedno kolik z nich jsou
následně zákazníci.

Tu připomínku staršího mailu jsem moc nepochopil, jestli narážíte na
onen časový údaj, tak tam se dotyčný ptal na smysluplnost jednoho
odkazu placeného půlročně za 12,5 tisíce, neznamenalo to, že by to
trvalo půl roku. U google se většina změn projevuje dnes již v řádu
dnů, pakliže víte jak na to.

Tom

P.S.: pro milana - už se to tu i psalo, potvrzoval to i dušan, že se
samozřejmě občas koukají i na ostatní vyhledavače, ale nijak cíleně či
dokonce programově, protože už třeba jen kvůli neporovnatelné bázi
zdrojových stránek pro odkazy (svět / čr) se nedají výsledky nějak moc
sbližovat. Google bude vždy více upřednostňovat globálně důležité
weby, seznam či jyxo lokálně důležité weby. A není to bug ani jedněch,
je to feature.
Také lituji že se Jyxo více nepoužívá, má mnoho skvělých funkcí, ale
na druhou stranu si za to můžou sami chybami mimo vývojová prkna. Je
to normální, IBM OS/2 warp byl taky míle před Windows 95 (třeba jeho
hlasové ovládání přichází až s Vistou po 12 letech), ale obchodní
úspěch jim to nezaručilo (no flame plz). Stačilo by ale pár změn zejm.
v obchodním přístupu a může tomu být úplně jinak.
Received on 30. 03. 2007, 13:13 CEST

This archive was generated by hypermail 2.2.0 : 30. 03. 2007, 13:13 CEST