Re: fulltext na Atlas.cz a placení pozic

From: Duan Janovsk <janovsky (zavinac)>
Date: Sat, 7 Apr 2007 02:19:51 +0200
> atlas.cz využívá pro svůj fulltext Jyxo. Fulltext, obecně řečeno, nebývá
> snad ovlivněn nějakým placením pozic že?

jyxo samotné ovlivněno není

> Proč ale atlas.cz posílá
> majitelům webů něco takového:
>
> cituji:
> *Garance první strany** *Vám zajišťuje VŽDY 1.stranu po zadání klíčového
> slova. A to 7 – 18. pozici, přičemž tyto pozice rotují. Pokud nejsou
> pozice plně obsazeny, tak je Váš odkaz o to výše.

Protože na Atlasu si ty pozice můžete koupit a výsledky z fulltextu
budou až pod nimi.

Garance první strany je český unikát, myslím. Vymyslel to někdo z
Internet Tradingu, všechna čest. Je to krásná neoznačená reklama přímo
ve výsledcích. V myšlení obchodníků je to způsob, jak hledání
monetizovat do mrtě (ve skutečnosti je ale kvůli fixní ceně málo
efektivní) a oslovit firmy, které si nemohou nebo nechtějí dovolit
přednostní výpis. Nyní se tahle "garance" vyskytuje kromě Atlasu také
zřejmě i na Centru.

Na Atlasu poznáte výsledek přirozeného fulltextu od placených výsledků
podle toho, kam to kliká. Fulltext kliká normálně, placené produkty se
přesměrovávají přes ad41.atlas.cz. Příklad:
http://search.atlas.cz/?q=okna&lang=0
poslední tři výsledky jsou přirozené.

Na Centrum.cz jsou výsledky na komerčně zajímavá slova zvláštní. První
tři výsledky jsou placené přednostní výpisy, to je jasné (i když jsou
neoznačené). Pak pod 4. výsledkem, což je výpis kategorie, jsou jakési
málo relevantní odkazy, v případě plné vyprodanosti slova jsou to
pozice 5 až 16. Myslím, že to jsou stejně fungující garance první
strany, jako jsou ty na Atlasu. Ale nikde v obchodní nabídce Centra
jsem garanci první strany nenašel, takže možná jenom dobíhají staré
kampaně, nevím. Čistě teoreticky to může být hledání v katalogu, ale
nemyslím si to. Jinak než jako placený produkt si také neumím
vysvětlit odlišnost začátku parametru l s hodnotou t_1_2_..., na které
klikají výsledky. Fulltextové výsledky mají začátek t_1_1_ a
přednostní výpisy t_1_4. Je to vidět třeba zde:
http://search.centrum.cz/index.php?q=okna&sec=mix&kibitz=0
Čtyři poslední výsledky (17 až 20) jsou fulltext (s velkou vahou
katalogových zápisů).

Pro pořádek: stejný produkt "garance" se vyskytoval kdysi dávno i na
Seznamu (do 14. března 2005 přímo ve výsledcích a potom do loňského
podzimu stejnojmenný, ale zcela odlišný produkt v pravém sloupku). Teď
už je na Seznamu dva roky čistý fulltext.

>
> Mám tedy tomu rozumět tak, že fulltext atlasu není založen na relevanci
> výsledků, ale na tom kdo dá více?

Samotný fulltext na Atlasu není založen na penězích. Ale hledání
Atlasu není moc postaveno na fulltextu. Aneb v případě komerčních
dotazů se na Atlasu prostě téměř vůbec fulltextové výsledky neobjeví.
Hezký odkaz na přehled pozic ve hledání Atlasu v pdf:
http://reklama.atlas.cz/download/promo/ATL_Klicova%20slova_2007_03.pdf

Yuhů
Received on 07. 04. 2007, 02:19 CEST

This archive was generated by hypermail 2.2.0 : 07. 04. 2007, 02:19 CEST