Re: Důsledky momentálních výkyvů Seznamu a kdo na tom profituje.

From: Dušan Janovský <janovsky (zavinac)>
Date: Mon, 11 Feb 2008 17:45:04 +0100
> úplně ignoruje weby i když na svých stránkách radí webmasterům jak to
> dělat aby stránky byly optimalizované. Oni to udělají a seznam to
> ignoruje stejně jak by se nic nedělo.

Jiná věc je, jestli se tak Seznam chová záměrně a dlouhodobě. Odpověď
je ne a ne. Jsou to přechodné chyby a jsou to chyby, nikoli fíčury.

> Ja mam dojem že tyto problémy jsou způsobené novou verzí toho search
> engine, kterou nedávno zpustili a ještě nevychytali všechny detaily.
> Může to být ovšem pouze spekulace.

Podle mého názoru je to z části opravdu tak. Druhá věc je, že se stále
mění algoritmy, nastavení a váhy a teď zrovna poněkud víc než jindy.

Já do toho nyní moc nevidím (funguju jenom jako vzdálený konzultant),
ale přijde mi, že zaspamování a prosvinění českého webu různými
gray-hat stránkami dosáhlo už značného stupně. To určitým způsobem
ovlivňuje výsledky, které vycházejí z měření relevance, podle kterých
se váhy nastavují. (To měření funguje tak, že se ručně ohodnotí tisíce
stránek na stovky dotazů, a pak se nechá genetický nebo jiný
optimalizační algoritmus, aby se k těm ručním výsledkům co nejvíc
přiblížil měněním vah.) Jak už je hodně spamu, tak zjednodušeně řečeno
vycházejí včechna kritéria dost ploše bez výrazného optima. Prostě
přestávají fungovat klasická kritéria, na kterých dobré vyhledávače
fungovaly od roku 1997. Podle mého odhadu víc než 90 procent
existujících odkazů dnes není určeno pro uživatele, ale pro
vyhledávače. Pak z odkazů zkuste něco spočítat! Sice to jde, ale je to
čím dál tím těžší.

> Každopádně míchat výsledkama se seznamu z dlouhodobého hlediska může
> docela vymstít, když si myslí že tak donutí lidi aby u nich aspoň něco
> platili.

Z obchodnického hlediska není myšlenka míchání odkazy zas tak ujetá. Z
technického a uživatelského hlediska je to šílenství, důvod už jsem
sem jednou asi před dvěma roky psal. Pokud obchodníci říkají, že se
budou míchat výsledky, tak je to prostě jenom jejich přání ze srdce
poslané na jazyk. Žádné záměrné míchání výsledků v Seznamu nefunguje a
doufám, že ještě dlouho fungovat nebude.

Z mého pohledu je problém v tom, jak často Seznam aktualizuje
databázi. Dělá to denně, což si myslím, že není nutné. Jde o jeden z
pěti zásadních sporů, který dlouhodobě mám s ostatními autory
vyhledávače (a prohrál jsem ho natolik, že už to ani moc nezmiňuju).
Podle mého názoru by klidně stačilo aktualizovat databázi pořádně
jednou za týden a čas věnovat do pořádného propočítání databáze (čímž
se dostáváme k mému druhému sporu o metadokument, ale to teď jde mimo
téma).

Jak webmaster vidí změny výsledků každý den, tak z toho může být den
nebo dva na prášky. Někdo jiný naopak bouchá šampaňské a druhý den má
kocovinu. Google významněji mění index plus mínus za 14 dnů a pouze do
toho přimíchává aktuální věci z fresh indexu. Druhou věc, kterou
Google zřejmě dělá (ale teď spekuluju), je že historickou pozici
používá jako řadící kritérium. To výsledky hodně stabilizuje. V
Seznamu jsme dlouho přemýšleli jinak, totiž že uživatel by měl dostat
výsledek, který považujeme za nejrelevantnější a nikoli nutně ten,
který dostal včera. Možná to nebyla dobrá úvaha hlavně kvůli
uživatelům (očekávají, že výsledky budou podobné), ale každopádně je
vidět, že i část webmasterů touží mít svou pozici nějak lépe
posichrovanou.

> Je mnoho firem, které chtějí platit za kliky, ale většina odkazů za ty
> kliky zaplatit není ochotna. Navíc jsou na vyhledávačích závislé mraky
> webů, které neplatí nic.
> a pokud seznam bude dělat takové věci tak se tyto weby zaměří na jiné
> vyhledávače a konkurence se bude jenom radovat.

Hezká úvaha. Jenom musím dodat, že bych si z pozice Seznamu velmi
přál, aby se weby "zaměřovaly" na jiné vyhledávače. Být leader trhu má
z této pozice dost nevýhod, například se SEO spam dnes šije Seznamu na
míru, aspoň mám ten pocit.

Ještě když se vrátím k té myšlence míchání odkazů -- je to zřejmá
snaha sebrat peníze ze sektoru SEO optimalizátorů a dostat ho do
vyhledávače. Představte si, že někam přijdete prodat Sklik a klient se
směje do očí s tím, že zaplatil 160 tisíc na rok nějakému SEO
expertovi, který ho pomocí svých činů drží na prvním místě přirozených
výsledků. Pro prodejce je to noční můra, ale tipuju, že se to děje. V
případě, že by se výsledky míchaly, tak by SEO expert evidentně nemohl
první pozici garantovat (on ji sice stejně negarantuje, ale drží se na
ní, a tak klient platí) a prodejce by měl šanci prodat víc Skliku.
Tohle je první pohled.

Na druhý pohled je situace složitější, když si probereme, kam těch
hypotetických 160 tisíc dnes jde. Pokud se na první pozici dá dostat
pomocí gray-hat nebo black-hat SEO, pak je situace tristní, protože
prachy jsou vydány něco, co v celku nepřináší dlouhodobou hodnotu
(například uživatelům) a vyhledávač je bit jak finančně, tak kvalitou
výsledků. Pokud byly naopak investice vydány do budování obsahu,
smyluplného linkbuildingu nebo jiného white-hat seo, pak je to výhodné
i pro vyhledávač (má kvalitnější výsledky) a investice má dlouhodobý
smysl a přináší hodnotu, kterou by nepřinesla, kdyby prachy skončily
ve vyhledávači.

SEO expert samozřejmě zvolí to, co je pro něj výhodnější. Jestliže se
nechá vyhledávač snadno obelstít a smlouva s klientem je krátkodobá,
půjde do gray-hat, jestliže je obelstění těžké nebo spolupráce
dlouhodobá, půjde do white-hat (v praxi jde vždy o nějaký poměr, ale
snad je to jasné). Těžko říct, kam ty prachy jdou dnes, ale pevně
věřím, že podstatná část jde do dlouhodobých poctivých webů a Seznam
by tyhle prachy neměl chtít.

Takže pokud mají obchodníci pocit, že jejich vyhledávač nehledá dobře
a že výsledky lze snadno obelstít (v dávných dobách prohledávání
katalogu Seznamu to bylo opravdu velmi velmi snadné), zvyšuje se
jejich motivace prodávat pozice či případně přirozené výsledky ještě
více zkazit. Tolik k tématu míchání odkazů.

Víte, já jsem rád, že to vůbec hledá. Jasně, taky mám někdy pocit, že
Seznam hledá volaako divně. Ale nevím, co se pro to dalo z pozice
manažera projektu udělat. Případně co s tím udělat víc teď z pozice
konzultanta. Ten projekt neni úplně jednoduchej, obzvlášť, když
většina lidí, která do vyhledávačů vidí, raději půjde vyhledávač
klamat spíše než ho budovat. Jestli máte někdo nápad a fakt chcete
pomoct, tak to klidně někam napište nebo s tím něco podnikněte. Ale
takové to všeliké a všeobecné nadávání na Seznam mě už nechává
chladným, psi prostě štěkají a karavany jezdí.

Yuhů
Received on 11. 02. 2008, 17:45 CET

This archive was generated by hypermail 2.2.0 : 11. 02. 2008, 17:45 CET