Re: patička skrytá java skriptem

From: Tomas Kapler <tomas (zavinac)>
Date: Fri, 22 Feb 2008 03:05:23 +0100
Já myslím, že berete zcela mylně vyhledavač jako něco, co by se snad
mělo chovat na základě nějakých vyšších morálních principů, ortodoxně
dle standardů atd. Problém je, že prostě Internet je z 90 procent
smetí a bordel a vyhledavač si prostě musí "ušpinit ruce", chce-li
nabízet svým uživatelům přednostně vybrané kousky. Vyhledavači je
zcela u zadku to, jestli je či není nějaký standard pro to, jak má či
nemá vypadat odkaz.

Vyhledavač prostě musí udělat vše pro to, aby zobrazoval co nejvíce
relevantní data. A je zcela jasné, že při tom musí prostě nějaké
stránky penalizovat. A to "jaké" stránky resp. za jaké praktiky je
teorericky velmi jednoduché a už jsme to tu s dušanem psali - prostě
jestli je to něco, co se snaží nějak očůrat vyhledavač a přitom to má
nulový význam pro uživatele, tak je to špatně. A pak je otázka jak moc
špatně a jestli si to zaslouží banán či nějakou jinou formu
penalizace.

Tohle se ovšem snadno řekne, ale složitěji dělá, neexistuje jen bílá a
černá, existuje milion odstínů šedé. Zpětné odkazy v lištách či
kdekoliv jinde v současné době nejsou banovány, protože vyhledavač je
nemá možnost odlišit od běžné reklamy a propagace na které je ostatně
celý (z 99,99% bezplatný) internet založen. To co se tedy penalizuje
(nevím jak u Seznamu, ale u Google jistě) jsou různé snahy o zpeněžení
vysokého ranku stránek, tj. prodej zpětných odkazů založených na GTPR.
Google to řeší lišácky tak, že prostě dotyčné stránce sníží GTPR na
minimum a tak se stane nezajímavou. Obecně navíc platí to co psal
Yuhů, tedy že se nevhodným odkazováním můžete dostat "do špatné
společnosti" a to vám může taktéž ublížit.

Stejně tak nemůže být automaticky banován skrytý text, protože prostě
jsou případy, kdy má význam pro uživatele (byť např. uživatele s
hlasovými čtečkami, nebo je to text, který se zobrazuje při nějaké
akci), a není jeho smyslem jen ochcat vyhledavač. A pak jde také o
míru, případně zjevnost záměru. To jsou ovšem zcela subjektivní
hlediska a tak na to nelze aplikovat nějaké obecné vzorce.

Když bych tedy měl třeba web, který by se skládal ze zelených
čtverečků a pod každým by byl nějaký text, který by se objevil na
rozkliknutí, tak to že by takhle pod jedním z těch čtverečků byly i
nějací partneři by bylo prostě jen nějakým designovým úletem. Když
naopak skryju pouze klíčová slova, nebo tyhle reklamní odkazy, tak to
s největší pravděpodobností prostě příslušný jedinec ohodnotí jako
snahu o očůrání vyhledavače, a jestli se to pokusím "řešit" tím, že
daný text budu ukazovat světle šedý na tmavě bílém pozadí, nebo že to
nechám pomocí js zobrazovat každé čtvrté úterý v měsíci, případně to
zobrazím pouze uživatelům s bílými vlasy a bolavou nohou na tom nic
nemění.

Dnes jsou tak naprosto běžně k vidění weby, u kterých kdyby
taky-optimalizátoři místo desítek hodin sháněním zpětných odkazů
strávili 5 minut napsáním kvalitního textu, případně vymysleli nějaké
marketingové aktivity, které by jim ty zpětné odkazy dodaly bez práce,
tak by byly klidně o hodně míst výše. Ostatně snad všechny silné a
známé weby, které na světě existují jsou zcela bez takových kravin,
protože jsou založeny na myšlenkách a ne nějakých krátkodobých
oschcávačkách.

A když už chcete vymýšlet zpětné odkazy, tak prostě linkujte s
přáteli, rozhodně ne do nějakých systémů třetích osob, kde nemáte
žádnou představu kdo to jak čím zaprasí. A hlavně zkuste být při tom
sebekritičtí - zaslouží si vůbec váš web být na první stránce na
nějaké slovo? V čem je lepší než těch deset milionů ostatních? Proč
byse měl ukazovat na tohle slovo na předním místě támhle Frantovi z
Aše či Líze ze Zlína? Jestli pro ně nemáte co nabídnout, tak se na to
vybodněte.

Tom
Received on 22. 02. 2008, 03:05 CET

This archive was generated by hypermail 2.2.0 : 22. 02. 2008, 03:05 CET