Re: E-shopy a vyřazené zboží

From: Tomáš Kapler <kapler (zavinac)>
Date: Fri, 11 Dec 2009 21:49:20 +0100
No já na to zkusím kouknout z praktického pohledu aplikovatelného u
velké části eShopů - na nějaké kvalitní řešení nemají ani čas ani
prostředky. Naprostá většina eshopů co znám má bohužel problém vůbec
najít čas k tomu, aby alespoň dělala inteligentní popisky, když
produkt přidává, natož ještě aby dělala nějaký inteligentní popisek
když produkt skončil.

To jde samozřejmě u malého webu s dvaceti produkty, kde taková situace
nastane dvakrát za rok, ale jinak je to utopie.

Takže se můžeme bavit o tom, jaké je správné řešení z hlediska
uživatele a zde je zajímavá otázka, jestli řešit použitelnost pouze na
mém vlastním eshopu, nebo obecnou použitelnost na celém internetu,
tedy jak se chovat k lidem, kteří vidí furt jen stránku "tento výrobek
už se neprodává" a případně se naštvou i u mého obchodu, když tak
učiním. Podle mého názoru prostě takový problém nevyřešíte.

Z hlediska použitelnosti jednotlivého obchodu vidím z uživatelského
naprosto v pořádku ukazovat výrobek a k němu výraznou hlášku, že
výrobek se již neprodává a prodávat nebude a nabídku alternativních
výrobků a původních up-sell produktů., což je něco co třeba my děláme
na našem eshopovém řešení automaticky a nevyžaduje to žádnou práci,
než jen označit nějaký produkt za discontinued (alternativy se
počítají podle různých kritérií, záleží na výrobcích, buď podle
parametrů, nebo podle kategorií+ceny, nebo třeba podle návštěv).

Byla by ovšem blbost takové produkty ukazovat normálně v nabídce
produktů, tj. funguje to pouze na interní search (a i tam pak musí být
takové produkty jasně vyznačené), případně přes nějakou speciální
stránku/filtr "zobrazit již neprodávané produkty", přes kterou na ní
směruje i vyhledavač.

Když bych chtěl přeci jen nějak řešit naštvanost lidí ve fulltextu,
tak bych to asi řešil tak, že bych dal do TITLE případně na začátek
stránky, nějakou jasnou krátkou informaci o discontinued stavu, aby se
pak taková hláška objevila rovnou v SERPU. Ale jsem přesvědčen, že
takový přístup by mi sice nepřinesl na stránky naštvané zákazníky, ale
odradil by i ty ještě nenaštvané, co by si potenciálně vybrali z
alternativ.

Co se týče HTTP headers, tak bych někdy zvažoval spíše než 410 použít
300: Multiple choices - odkázat na ty substituce

P.S.: uvedený doporučený postup se netýká případů, kdy existuje jasná
1:1 alternativa - tam bych rovnou nabídl ten jiný výrobek s
vysvětlením, samozřejmě eshopové řešení pak musí mít možnost
nadefinovat takovou alternativu.

P.S.: z hlediska dlouhodobé praktičnosti je u velkých eshopů myslím
dobré sledovat návštěvnost jednotlivých stránek z vyhledavačů. Když mi
na takový obsolete produkt nikdo půl roku z vyhledavače nepřijde, tak
ji myslím klidně můžu smazat a ušetřím možná pár pikosekund

Tomáš Kapler
Váš http://SEO-konzultant.cz
Received on 11. 12. 2009, 21:49 CET

Chcete se naučit víc? Navštivte naše odborná školení pro webdesignéry

This archive was generated by PROGNAME VERSION on DATE and TIME